•  Fedő- és lazúrozóképesség   
	 •  Színezőképesség   
	 •  Abszorpciós színek  
	 •  Diffúziós színek  
	•  A jó színező-képességű modern festékekről  
	•  Kémiai- és fizikai tulajdonságok, ellenállóképesség, érzékenység   
	 •  Összeegyeztethetőség  
	 • Kötőanyagszükséglet  
	•  Festéstechnikai jellegzetességek  •  | 
	
	
  
       
	
	
	
	A pigmentek bizonyos tulajdonságaival  festéstechnikai szempontból tisztában kell lennünk, de ismeretük az  elváltozások felismerése miatt is fontos lehet. Vannak olyan jellegzetességek,  amelyek felismerése a pigmentek meghatározását is segíti.
  
	  A pigmentek  legfontosabb jellemzői:
  
	   
-  Fedő-,  lazúrozóképesség  
-  Színezőképesség 
- Kémiai-fizikai  tulajdonságok, amelyek meghatározzák az ellenállóképességet és az  érzékenységet. Ez összefügg a környezeti körülményekkel szembeni viselkedéssel  is, így a pigmenttel történő elváltozásokkal, mint a  sav-, a lúgérzékenység, fény- és a hőállóság. 
-  Összeférhetőség a többi pigmenttel, a kötőanyagokkal való összeegyeztethetőség 
-  Kötőanyag-szükséglet 
 
	 
	  
	A festéstechnikai  jellegzetességek közül is vannak általánosítható megállapítások, amelyek  jellemzőek, és azonosító jegyként is értelmezhetőek a pigmentekre nézve.  
	
	
	
	
	 
	
	
	 
	
	
	A fedő-, ill. lazúrózóképesség összefügg  azzal, hogy milyen vastag réteg szükséges ahhoz, hogy az adott pigment elfedje  az alatta lévő réteget. Ez leginkább a szemcsék törésmutatójával van kapcsolatban.
  
    A magasabb  törésmutatójú pigmenteknek jobb a fedőképessége. Az alacsonyabb  törésmutatójúaknak gyengébb, azaz inkább lazúrfestékként használhatóak.
  
    A rétegekben a kötőanyag és a szemcse  törésmutató különbségétől függ, hogy az adott réteg fedő-e, vagy áttetszőbben,  lazúrosan jelenik meg. Ha nagy a törésmutató-különbség a pigment és a kötőanyag  között, akkor a réteg fedő. Ebből adódik, hogy magas törésmutatójú pigmentek  minden kötőanyaggal fedőfestékeket adnak, nem alkalmasak lazúrozásra ilyen pl.  a króm-oxid zöld és a cinóber.   
	
	
      1. kép  A bal oldali króm-oxid zöld és a jobb oldali cölin kék festékfolt sokkal jobb  fedőképességűek, mint a köztük lévő színek, pl. a króm-oxid hidrát vagy a  poroszkék. 
 
 
  
	
	
	
	  
	
	
	
	A színezőképesség azt jelenti, hogy azonos  mennyiségű pigment milyen színváltozást okoz egy keverékben, mennyire  változtatja meg a festékfilm színét.  
A színezőképesség  függ:
  
- a szemcsemérettől 
- szemcsék felületétől 
- a festék összetételtől
  
A szemcsemérettől függ a színezőképesség,  mert a szemcseméret csökkenésével arányban nő a szemcsék fajlagos felülete.  Tehát a jó színezőerejű pigmentek esetén, ha a szemcseméret ideális, akkor az  adott pigmentből kevesebb tömeg is elegendő a réteg megszínezéséhez. A modern  festékipar gazdasági szempontokból erre nagy hangsúlyt fektet. Nagyon fontos  azonban tisztában lenni azzal, hogy adott pigmentnél a fényszórás, hogyan  jelentkezik a szemcséken a méret függvényében, mert emiatt nagy eltérés van a  pigmentek színezőereje között. Más az összefüggés az abszorpciós színek esetén  és más a diffúziós színek esetén. 
      Megkülönböztethetünk  abszorpciós és diffúziós színeket.  
	  
	  
	  
	 
	
	
	
	A nagyobb szemcsés pigmenteknél,  amelyek szemcsemérete kb. 1-3 mikron feletti, a fényszórás általában független  a hullámhossztól. Itt a visszavert sugarak színét látjuk, azaz a szemcsék  testszínét.
  
Az abszorpciós szín esetén a vastagsággal összefügghet az abszorpció  mértéke. Ha egy pigment abszorpciója alacsony, akkor a szemcseméret  befolyásolhatja a színezőképességet. Ilyen például az azurit, malachit, smalte. A kisebbre tört (2-3 mikon alatti)  szemcséknél a fehér fény szóródása akár el is nyomhatja a pigment saját színét.  Ilyen esetben előfordulhat, hogy a kötőanyagban nem látszik a pigment színe,  mert a fény áthatol a szemcséken, nem nyelődik el a gyengébb abszorpció miatt,  a rétegről, és a rétegből kevés fény verődik vissza, a szóródó fehér fény lesz  a domináns a megjelenésben. 
 
  2. ábra A malachitot ha túl apróra őröljük elveszti telített zöld színét
  
	
	  
	
	
	
	 Az apróbb  szemcsés, 1 mikron alatti szemcséknél már hullámhosszfüggő lehet a fényszórás. Főleg itt érvényesülhet a fényszórás speciális esete, ami a  szemcsemérettel áll összefüggésben. (Mie-szórás,  Rayleigh szórás). A diffúziós színek esetében a  pigment fedőképessége (és színezőképessége) akkor lesz a legmagasabb, ha a  mérete azzal a hullámhosszal egyező, amilyen színű, ugyanis a szórt fény  intenzitása, erőssége ebben az esetben a legnagyobb. Azért kell kevés az adott  pigmentből a jó fedőképességhez, mert jól szórja az adott hullámhosszú  sugarakat. Ezt a tulajdonságot a modern festékipar figyelembe veszi és ki is használja.  
Diffúziós  színe van ugyanakkor az ultramarinnak is, ahol azonban nem a szemcseméret, hanem a kémiai összetétel, a  molekulaszerkezet következtében alakul ki a szín. A természetes ultramarin szemcsemérete ugyanis olykor  egész nagy, akár 10-20 mikron is lehet. A fény azonban a szilikátvázban  elhelyezkedő apró kénatomokon szóródik. Az ún. „Rayleigh” szórás miatt látjuk a  szemcsét kéknek. De ezért egészen apróra őrölve is hasonló kék színű a pigment,  mint ahogy a mesterséges ultramarin is nagyon aprószemcsés.1 
	 A magas fehér szórás az 1 mikron körüli szemcseméret tartományban a  fehér pigmenteknél lehet előny (titánfehér,  ólomfehér), mert a magasabb fehér szórás növeli a fedőképességét, az  opacitást, és adott esetben a színezőképességét.   
	 
	 
	 
	  
	
	
	
	 A modern pigmenteket  – főleg gazdasági szempontokat figyelembe véve –, igyekeznek az ideális  mérethez (adott szín hullámhosszához) legközelebbi, legapróbb szemcseméretben  előállítani. Ez homogén szemcseeloszlást okoz, amitől ugyan nagyon jól színez a  pigment, de az ilyen pigmenttel készült festékfilm teljesen egyenletes lesz,  ami hatásában túlságosan „steril”, másképpen mondva „lapos”.  
Az ábrán jól  látható, hogy a modern homogén szemcseméretű festékfilm esetén a fény nagyrészt  az egyforma szemcsék alkotta felszínről verődik vissza, nem hatol be a szemcsék  közé. Persze ez jobban fed, de a színhatás lapos, unalmas lehet, amibe a  felület egyenletessége is belejátszhat.2 
       | 
   
     3. kép A  történeti nagyszemcsés pigmentek (pl. smalte, azurit) esetén a fény sokkal  jobban behatol a festékrétegbe, az alapozóig is eljut, a festékrétegből  belülről is visszaverődik. A modern, egyenletes, apróbb szemcsézetű pigmentből  (pl. mesterséges ultramarin vagy ftalocianin kék) a felhordott vékonyabb  rétegébe nem hatol be olyan mélyen a beérkező fénysugár. Ez nemcsak a szemcsék  törésmutatója miatt lehet így, hanem a szemcsék közötti hézagok miatt is. A  modern apró szemcsék nagyon közel helyezkednek el egymás mellett. Mindemellett  a régi nagy szemcsék egyenetlen felülete is másképp szórja a fényt, mint az  apró egyenletes kis szemcséké.  
Ez alapján  érthetővé válik, hogy a modern festékek megjelenése miért annyira más hatású,  mint a történeti festékeké, még ha a pigmentek színe meg is egyezik. 
  
	
	
	   A régebbi, természetes és mesterséges pigmentek  heterogén szemcséjűek, nemcsakszemcseméret eloszlásban, hanem összetételben is.  Pl. az azuritban mindig találni malachitot, kupritot kísérőásványként. Egy  ilyen pigmenttel készült festékfilm kevesebb fényt ver vissza a felületről, a  fény jobban behatol a rétegbe. Az egyenetlen szemcséken jobban is szóródik, ami  ugyan a színezőképesség rovására megy, de a rétegből visszaverődő fény  változatosabb, illetve a behatoló fény belülről is kissé megvilágítja a  szemcséket. Ettől a festékfilm nem annyira egyöntetűen jelenik meg, tejesen más  hatása van, mint a modern pigmentekkel készülteknek. 
A hatásban mindez olyan  különbség, mint amikor egy eredeti 13. századi bizánci aranymozaikot  összehasonlítunk egy 20. századi aranymozaikkal. 
A bizáncit úgy rakták, hogy a mozaiklapocskák nincsenek egy síkban, ettől  a felszín egyenetlen. Így a sok eltérő szögű felület a ráeső fénytől függően  hol erősebben, hol gyengébben csillog, vibrál. Összhatásban nagyon eltér a  modern mozaiktól, ahol az összes egyforma mozaik darabka egy síkban fekszik,  így egy a fényt egyenletesen visszatükröző, lapos felületet alkotnak.   
	  
	  
	  Ugyanerre a  jelenségre egy másik jól ismert példa, amikor egy középkori képről nem az  eredeti anyagokkal készítenek másolatot. A modern pigmentektől a másolat  unalmas, lapos, „steril” lesz a festékréteg eltérő szerkezete és a fényszórás  miatt, pedig a két kép színeit tekintve ugyanaz. Azonban még akkor is, ha a  korabeli pigmentekkel és anyagokkal megegyezőeket használnak a másoláshoz, az  öregedés és károsodások okozta mikrorepedések, felszíni egyenetlenségek,  szennyeződések hiánya miatt a felületnek egész más lesz a fényszórása, a  megjelenése, mint a megöregedett eredeti képnek. Ezen  a kérdésen azért is érdemes elgondolkodni, mert ha ma elemzünk egy régi  festményt, akkor csak a ma látható képet nézzük, de arra, hogy eredetileg  milyen lehetett, csak az előzetes ismeretek alapján következethetünk.   
	  
	  
	  
	
	  
	
	
	
	 	    
		   
		   A pigmentek kémiai-fizikai tulajdonságait a  restaurátoroknak nagyon fontos ismerni.
	   Több okból is, de leginkább  a megfelelő restaurátori beavatkozások megtervezése miatt. Azaz hogy a  környezeti és más hatásokból eredő sav,  lúg, fény, hő hogyan hat, vagy hathatott az adott pigmentre, festett  rétegre annak érzékenysége, vagy ellenálló képességével összefüggésben.
  
	   
	   
	   Mindez általában kapcsolatban áll  azzal, hogy milyen típusos elváltozásai vannak a vizsgált pigmentnek, ami  egyben a pigment meghatározásában is segíthet.
  
		 
		 	   Általánosan leginkább azt mondhatjuk, hogy a pigmenteknek a kötőanyagból  és a környezetből érkező együttes hatásokkal szemben (fény, levegő,  légnedvesség, stb.) kellene ellenállónak lenniük. 
			   
			   
 	   Lúg hatására elbarnuló poroszkék festékdarab   
	    
			   
			   A  pigmenteknek kémiailag viszonylag stabilnak kellene lennie, de sok kivétel van. A karbonátok (pl.: kréta, azurit),  ultramarin és néhány oxid és szulfid (pl. cink, ólom-oxid és kadmium-szulfid) gyorsan bomlik savak hatására. A poroszkék lúgérzékeny és ezért nem használható freskók  készítéséhez, mivel ennél a technikánál az erősen lúgos mész a kötőanyag.
  
			   
			   A pigmenteknek önmaguknak is lehet savas vagy alkálikus tulajdonságuk.  Bizonyos fém-oxidok általában  bázikusak (alkálikusak). Bázisos jellegűkből kifolyólag reagálni tudnak a  száradó olajok szabad zsírsavjaival, fém szappanokat képeznek, azaz gyorsítják  a száradást, szikkatívként működnek. A cink-oxid és az ólom-pigmentek különösen  hajlamosak erre. Viszont a semleges titán-oxid ezzel ellentétesen viselkedik,  mert nem hajlamos szappan képzésére, vagy reakcióba lépni a kötőanyaggal, vagy  más festékkel. Ezek a tulajdonságok erősen befolyásolhatják az adott pigmenttel  készült festett réteg, festékfilm megjelenését, tartósságát is.
  
			   
			   Pl. az ólomfehér olaj kötőanyagban jól záró, erős és tartós filmet képez. A fény és  nedvesség hatását is kizárja így, még az érzékenyebb szulfid tartalmú  pigmentekkel sem lép reakcióba, amelyektől akár el is feketedhetne. Az olaj  kötőanyagot teljes térfogatában szárítja, ezért viszonylag merev festékfilmet  adhat, ami idővel a kötőanyag öregedésével, a hordozó mozgása következtében  sokszor meg is repedezik (öregedési repedések). 
     
 
  | 
	 
	  
	
	
	  7. kép Sematikus ábra az ólomfehér és cinkfehér repedéshálójának  keresztmetszetéről
  | 
  
 
  Az olajjal kevert cinkfehér másképp szárad. A száradás itt oxigént igényel, ezért  csak a felszínen indul el a reakció, nem az egész keresztmetszetben, a filmben  belül pedig sok telített zsírsav marad. A repedések csak a felszínen jelennek  meg, maga a felszín felszakadozik, „v” keresztmetszetű száradási repedések  alakulnak ki, míg belül képlékeny marad a festékfilm.
  
  
  A fizikai  tulajdonságok közül a hőre és fényre bekövetkező változások a legfontosabbak. 
A  szobahőmérséklet feletti hőhatásra általában a pigmentek, a hordozók és a kötőanyagok is érzékenyek. Csak néhány  pigment ellenálló a magasabb hőmérséklettel szemben, mint például a kobalt-, króm-, ón- és egyes vas-oxidok, amelyek épp ezért  kerámiamázként is használatosak. Műtárgyak szerencsés esetben nincsenek kitéve  nagyon magas hőhatásnak, de egy tűzeset során a hőérzékeny festékrétegek sérülhetnek.  A restaurátori beavatkozások során is szem előtt kell tartani a pigmentek eltérő  hőérzékenységét (pl. vasalás, erősebb megvilágítás).3 
  
	
	 
	
	
A fény, és az elektromágneses sugárzások, főként az erős napfényből származók,  elősegítenek bizonyos fotokémiai reakciókat, amelyektől bizonyos színezőanyagok  elhalványulhatnak, mások elsötétedhetnek, vagy megváltozik a színük. A  sugárzások okozta reakciókat általában a hő  és a légnedvesség is befolyásolja,  az elváltozás együttes hatásukra alakul ki.  
  
  8. kép Elbarnuló verdigris. A  keveretlen verdigris elbarnul, ahol ólom-ón sárgával kevert a szín ott megőrzi  zöld színét. Az elbarnulásban szerepe van a fénynek.   
   
 
  
  
  
  A kromátok oxidálódási folyamatait, króm-oxiddá redukálásukat a fény  elősegíti.  Megfigyelések alapján az mínium (ólomvörös)  enyves kötőanyagban barna ólom-dioxiddá alakul, a fény és légnedvesség együttes  hatása által. A realgár vörös színe  szintén a fény hatására sárga pararealgárrá alakul át.
  
  
  A levegő, szennyező gázokat is, mint pl.  kén-dioxidot, hidrogén-szulfidot is tartalmaz, és ezeknek az oxigénnel együtt  nagy szerepe van az elszíneződést, fakulást okozó reakciókban. Nagyon sok  kémiai reakció lejátszódásához szükség van bizonyos mennyiségű légnedvességre is, ami elősegíti a  romlási folyamatokat. Kísérletekkel bizonyították, hogy bizonyos pigmentek  fakulása lassul, ha a légnedvességet kizárják, és még inkább lelassul a  folyamat, amikor a levegőt is.  
  Általában az  egyszerű oxid pigmentek a  legellenállóbbak a levegővel, fénnyel és légnedvességgel szemben, de ebből a  szempontból a szulfátok, foszfátok és karbonátok is elég stabilnak  mondhatóak.4   
  
  
  
  
	
	  
	
	
	
	
	 A  művészpigmentek stabilitását, egymással valóösszeférhetőségét,  összeegyeztethetőségét fontos szem előtt tartani, mert nagyon gyakran nem  önmagukban, hanem több pigment keverékéből álló festékekben kerülnek  felhasználásra.  
Egyes  esetekben például lehetséges, hogy a szulfidok reakcióba lépnek a réz- vagy  ólomtartalmú pigmentekkel és fekete vagy barna réz- és ólom-szulfidok  keletkeznek, ezzel színelváltozást okozva.  
A gyakorlatban  azonban ezzel az elméleti összeegyeztethetetlenséggel viszonylag ritkán kell  számolni. Egyrészt azért, mert a pigmentek általában elég stabilak ahhoz, hogy  azok az elemek (ionok), amelyek egymással reakcióba léphetnének nem szabadulnak  ki belőlük, másrészt azért mert a kötőanyag, főleg az olaj, elszigeteli  egymástól a szemcséket. Így számtalan képen például a háttér kék égboltja, ami ultramarin és ólomfehér keverékével festett, egyáltalán nem változott el. Azaz az  ultramarinból nem szabadult ki olyan szulfid, ami reagált volna az ólomfehérben  lévő ólommal, és nem alakult ki a fekete ólom-szulfid.  
De más  esetekben előfordul, hogy nem annyira tartós szulfid tartalmú pigment, mégis reakcióba lép az ólom vagy a réz  összetevőkkel, főleg vizes kötőanyagokban. Ezért nem biztonságos kadmium-szulfidot verdigrissel (réz-acetáttal),  vagy smaragdzölddel keverni, mert  elfeketedik a réteg. 
Emellett olyan  eset is előfordul, hogy bizonyos oxidálással létrejött pigmentek, főleg a kromátok, oxidálnak bizonyos szerves  pigmenteket, vagy anyagokat, miközben önmaguk redukálódnak egy alacsonyabb  oxidációs állapotba. Például a sárga  ólom-kromát képes zöld króm-oxiddá redukálódni. 5  
	
	  
	
	
	
	
	 A kötőanyag-szükséglet  meghatározza, hogy mennyi kötőanyagra van szükség a szemcsék bevonásához és a  szemcsehézagok kitöltéséhez, hogy megfelelő, kenhető festékpaszta alakuljon ki.  
A kötőanyag szükségletet  a szemcse felülete (fajlagos  felület) és a szemcsék közötti hézagtérfogat határozza meg. 
  
Minél apróbb  szemcséjű egy pigment, annál nagyobb a fajlagos felülete, azaz  festékkészítéskor annál több folyadékot, azaz kötőanyagot igényel ahhoz, hogy bevonat  képződjön a szemcséken. A kis szemcseméretű pigmenteknél azonban a szemcsék  közti tér kisebb, mint a nagyobb szemcseméretű pigmentek esetében.
  
A kötőanyag-szükségletre  a szemcseméret eloszlás és a szemcsék formája is hatással van, mert  meghatározzák a szemcsék közötti hézagtérfogatot, amit a kötőanyagnak ki kell kitöltenie.
  
 	 Amennyiben a pigment különböző méretű szemcsékből áll, azaz  egyenetlenebb (heterogén) a szemcseméret eloszlás, akkor is kisebb lehet a tér a szemcsék között, hasonlóan az  apróbb szemcsemérethez. 
	 
	 
	 
	   | 
   
		
		
		      Sematikus rajz a szemcseloszlásról. 
		    
		  
		    A szemeloszlás,  szemmegolszlás (geológiában használt szakkifejezés), vagy szemcseeloszlás a  szemcsehalmazok fontos geometriai tulajdonsága, amely a szemnagyság szerinti  összetétel kifejezője. Ennek a geológiában és az építőiparban a vakolatoknál,  betonoknál nagy szerepe van, de a pigmenteknél (festékrétegeknél is) például a  kötőanyag szükséglet szempontjából sem elhanyagolható. 
	 
	 
	        Habarcsoknál a  jó nyomószilárdság elérése érdekében az úgynevezett Fuller eloszlás, vagy görbe adja meg az ideális szemcseméret eloszlást, ami a legkisebb hézagtérfogatot  eredményezve a legkevesebb kötőanyagot teszi szükségessé.6  
			
			
	        Az ipari  felhasználásban a pigmentek kötőanyag szükségletnek megadott érték az, ami azt jelöli, hogy milyen tömegű pigmenthez (gr/cm),  milyen mennyiségű (ml, cm3) kötőanyagra van szükség. Valójában ez alapján csak  az derül ki, hogy a nehezebb pigmentekhez kevesebb kötőanyag kell.  
	          A fajsúly  azonban nem igazán fontos a kötőanyag-szükséglet meghatározásnál, inkább a  szemcsék száma, mérete számít, azaz a fajlagos  felület. Két iparilag megadott kötőanyag- szükségletet csak akkor lehetne összevetni,  ha a pigmentszemcsék száma és fajlagos felülete egyforma  lenne.
  
			  
			  
	        Erre példa, amikor azt adják meg, hogy a bázikus ólomfehér alacsony olajszükségletű, általában 9-12 tömeg %  olajat igényel (mert nagy a fajsúlya), a természetes  sziéna pedig 50 tömeg % fölötti olajat igényel (mert könnyű, kisebb a  fajsúlya), pedig sokkal nagyobb szemcsés. De ha belegondolunk, hogy ugyanannyi  egyforma méretű szemcse van mindkét pigmentből a tubusban, akkor ahhoz ugyannyi  olaj kötőanyag kellene, a tubusok súlya pedig mégis más lenne, az eltérő  fajsúly miatt, és a kötőanyag szükségletet e szerint szokták megadni.  Elképzelhetjük, hogy egy kis kupac, mondjuk 1 dkg „nehéz” ólomfehérhez mennyi  kötőanyag kell, míg 1 dkg sokkal nagyobb kupac „könnyű” sziénához nyilván több. 
	        
	          
	          
	          
               
             
	           10. kép Ezen  az ábrán azt szemléltettük, hogy egy ugyanolyan szemcseméretű, de nehezebb,  magasabb fajsúlyú pigmenthez, arányban (%) mennyivel „kevesebb” mennyiségű  kötőanyag van megadva (felső két sor). De ha a szemcseméret csökken (alsó sor),  ugyanakkora is lehet a kötőanyag-szükséglete, mint a kisebb fajsúlyú  pigmentnek.  
  Mivel azonban  a kötőanyag-szükségletet a fajsúly/kötőanyag térfogat aránnyal adják meg,  félreérthető a valós arány. 
  
  
  
    A fajsúly  viszont a szemcsemérettel együtt az ülepedésben játszik fontos szerepet. Maga a fajsúly, az arányszám a pigment súlya és a  térfogata között, ami független a mérettől. Aminek a fajsúlya 1 gr/cm3-nél  kisebb az lebeg, úszik a vízben, akármekkora is mérete, ami nagyobb fajsúlyú az  elsüllyed. A lenolaj fajsúlya 0.93 gr/cm3 a friss tojás sárga  (tempera) 1.09 gr/cm3 ezért nem mindegy, milyen pigmenttel kevertük  az adott kötőanyagot. 
Néhányuk, pl. a  szerves színezékek vagy az alumínium-hidrát, a koromfekete nagyon könnyű, könnyebben lebegnek. Ellenben más  pigmentek pl. a vermillion, mínium nehezebbek és leülepednek a  folyékony festékekben, főként az olaj kötőanyagban, a tubusban. Ezért ha  kétféle pigmentet kevernek össze egy festéktubusban, akkor azok szét is  válhatnak, persze ez függ a szemcsemérettől is és a kötőanyag természetétől is.  
Festett réteg  esetén általánosan a nagyszemcsések és nagy fajsúlyú pigmentek ülepednek le, akkor  viszont ha gyorsan szárad a kötőanyag, nem feltétlen tud kialakulni ez a  szétválasztódás.7
  
Egy festék  összetételét, azaz kötőanyag-szükségletét még befolyásolja, hogy az  eloszlatáshoz gyakran szükség van a szemcsék felületi feszültség miatt  nedvesítő, eloszlató adalékanyagokra is. Viszont a kötőanyag szükségletre az is  hat, hogy ha a festék konzisztenciáját módosítjuk a kötőanyagon felül az  oldószerekkel is.
  
			  Pigmentek  fajsúly táblázata8 
			  
			  
			   
                
                  g/cm3  | 
                  g/cm3  | 
                 
                
                  1.5  | 
                  Quinacridone lila  | 
                  3.0  | 
                  Natúr siéna  | 
                 
                
                  1.6  | 
                  Ftalocianin kék  | 
                  3.5  | 
                  Égetett sziéna /umbra, króm-oxid hidrát  | 
                 
                
                  1.8  | 
                  Lámpakorom fekete, poroszkék  | 
                  4.0  | 
                  Sárga vas-oxid, titán fehér, kobalt kék  | 
                 
                
                  2.1  | 
                  Ftalocianin zöld   | 
                  4.5  | 
                  Kadmium sárga, vörös  | 
                 
                
                  2.3  | 
                  Ultramarin kék  | 
                  5.0  | 
                  Vörös, fekete vas-oxid  | 
                 
                
                  2.5  | 
                  Alumínium    hidrát  | 
                  5.5   | 
                  Cinkfehér  | 
                 
                | 
			  
 
      Ezek alapján olajszükséglet főként  
- a szemcse teljes felületének nagyságától  
- a pigment és a kötőanyag közti felületi  feszültségtől  
- a szemcse formájától, méretétől 
- a pigment és az olaj kémiai természetétől  függ.  
Ezek mind befolyásolják az  olajfilm plaszticitását, formálhatóságát és folyékonyságát.
  
	
	 
	
	
	
	
	 A pigmentek  tulajdonságai erősen összefüggnek azzal, hogy hogyan használták őket. Például, hogy milyen kötőanyagokkal, vagy  milyen más pigmentekkel keverték, hogyan hordták fel, hogyan festettek vele. 
A történeti  korokban, a festéstechnika sokkal kötöttebb szabályokat követett, ezért a  gyakran szabad szemmel is jól látható jellegzetességei sok esetben segíthetik  egy-egy pigment meghatározását. 
  
 Az azuritot például nagyon gyakran  aláfestették szénfeketével és az azurit felületek felülete pedig érdes, mert  gyakran szórtak pigmentet a kötőanyagba, mivel annyira a nagyszemcsés, hogy  másképp szinte felhordhatatlan. Apróbbra nem tudták őrölni, mert elvesztette  volna ragyogó kék színét. 
 A  verdigris sokszor kevert ólom-ón  sárgával, ha élénkebb zöld színben szerepel. Mert így jobban fed, és  kevésbé is barnul el. 
  
 A cinóber nagyon jól fed, ezért általában nagyon vékony rétegben  festették fel, de gyakran szerves vörös lazúrréteg került rá, a tónus mélyítése  miatt, illetve a fényérzékeny pigmentnek ez védőbevonatot is adott. 
  
11. kép A köpeny vörös színe  cinóberre festett vörös szerves lazúrréteggel készült  
  (Lucas Cranach: Madonna a gyermekkel (részlet) Szépművészeti Múzeum,  Régi Képtár)  
  
  A verdigris sokszor kevert ólom-ón sárgával, ha élénkebb zöld  színben szerepel. Mert így jobban fed, és kevésbé is barnul el.  
A cinóber nagyon jól fed, ezért általában nagyon vékony rétegben  festették fel, de gyakran szerves vörös lazúrréteg került rá, a tónus mélyítése  miatt, illetve a fényérzékeny pigmentnek ez védőbevonatot is adott.  
 
Az auripigment csillámszerű élénksárga szemcséi nagyon jól fednek és nagy szemcséi miatt gyakran  szabad szemmel is felismerhető. Nagyon sok zöld festék keverék színből áll. Az auripigmentet leggyakrabban porosz kékkel vagy indigóval keverték, főleg 18-19. századi festett néprajzi  tárgyakon. Az auripigment nagy  szemcséit ezekben a zöld színekben is felfedezhetjük.  
   3. ábra: Az Erdélyi fiatfalvi mennyezet zöld  festéke auripigment és indigó keveréke. A nagy sárga auripigment szemcsék jól  kivehetőek.   | 
  
  
  
   
     
	
	
	
	 
         - Gettens, J. R.– Stout, L. G.: Painting Materials.       New York, 1942. 
	     - Harley,       R. D.: Artists’ Pigments c. 1600-1835 London, 1970. 
	     - Budsberg,       J. B.: Pigmented Colorants dependence on media and time. Cornell       University, New York, 2007.   http://www.graphics.cornell.edu/pubs/2007/Bud07.pdf 
	     - Kriston       L.: A műtárgyvizsgálatok alapjai. Egyetemi jegyzet, MKE, Budapest 2002 
	     - Laurie,       A.P.: The Painter’s Methods and Materials. New York, 1967. 
	     - Nicolaus, K.: The Restoration of Paintings. Köln,       1998. 
	     - Thompson       V. D.: The Materials and Techniques of Medieval Painting. New York, 1956. 
         - Wehlte, K.: A festészet nyersanyagai és technikái. 1967, Budapest, 1994.	    
   
  
   
   
   1 - Kriston 2002 
   2 - Budsberg 2007 
   3 - Gettens 1942 
   4 - Gettens 1942 
   5 - Gettens 1942 
   6 -    Beton Szakmai havilap, 2005,  május 8-10 oldal 
     http://www.betonopus.hu/notesz/fogalomtar/fogalomtar-tartalom.htm 
       7 - Budsberg 2007, Gettens 1942, Nicolaus 1998 
       8 - Budsberg 2007 
	   
   
	    
     
 
 
 
 
 
  |