• A pigmentek két fő csoportja |
A pigment a latin „pigmentum” szóból származik. Eredeti jelentése szín, vagy színes anyag. Modern használatban olyan színanyag, színezőanyag, festőanyag, ami nem oldódik fel a kötőanyagban. |
A színezőanyagok közül csak azok az anyagok tartoznak a művész pigmentek közé, amelyek nem oldódnak a kötőanyagban. A pigmentek 2 fő csoportba oszthatóak kémiai összetétel alapján: szerves, vagy szervetlen összetételűek lehetnek. |
A színezékek azok a szerves színezőanyagok, amelyek oldódnak a kötőanyagban, ezért ezeket nem soroljuk a pigmentnek közé, de ezekből készülnek (pl. kicsapatással) a szerves vagy lakkpigmentek, úgy hogy ettől a színezékek a kötőanyagban oldhatatlanná válnak. A műtárgyak közül a textilek, fák színezésére, pácolására használják leginkább. A szerves pigmentek általában növényi, állati eredetű anyagok, amelyek vagy valamilyen hordozóra (ami lehet szerves és szervetlen anyag is) kicsapatott színezékek, vagy olyan szerves anyagok, amelyek önmagukban sem oldódnak a kötőanyagban. Lehetnek természetes eredetűek és mesterségesek is. A szervetlen pigmentek szervetlen kristályos vagy szervetlen amorf anyagok. Lehetnek természetes eredetűek is, és mesterségesen előállítottak. |
Az állati, növényi és ásványi eredetű színezőanyagokat – pigmenteket és színezékeket - már a prehisztorikus időktől használják, a test díszítésére éppúgy, mint szerszámok, fegyverek, használati eszközök dekorálására és képek festésére. Okker darab. Azok az ásványok melyeknek van karcszíne, alkalmasak pigmentnek. Szén tartalmú anyagokat már az ősember is használt festőanyagként korom, kőszén, sőt elszenesedett csont formájában is. E festékek nagy része elég rövid életű, napfényre, és egyéb környezeti hatásokra könnyen kifakul. Van néhány megjegyzendő kivétel, ezek a festőbuzér gyökeréből, vagy a kékfestő növényből származók, és bizonyos állati eredetű színezékek, mint például a kermes vagy a kosenil (pajzstetű), amelyek kedvezőtlen körülmények közt is akár századokat is kibírtak. Némelyek nemcsak a színűk miatt voltak kedveltek, mint például az indigó vagy festőcsülleng. Ezeket a bőr harci kifestésénél is használták, antiszeptikus, gyulladáscsökkentő hatásuk miatt, így sérülések esetén a fertőzésveszélyt is mérsékelték. A hennával való testfestést Indiában a mai napig általánosan használják.
Természetes cinóber. Ezek az ókor óta váltak általánosan használttá, eleinte díszítőkövekként majd pigmentként is. Az ide tartozó ásványok túl széles körben nem tudtak elterjedni, a legkorábbi használatuk általában a lelőhelyek környékére korlátozódott. A pigmentek nagyobb mennyiségű előállítását, mondhatjuk „gyártását”, az egyiptomiak kezdték el i.e. 4000 körül. Különböző finomítási tisztítási eljárásokat (ülepítés, kimosás) dolgoztak ki az ásványi eredetű pigmentek színének erősítésére, és ők csapatták ki először a növényi eredetű színanyagokat áttetsző, vagy fehér hordozóra. Egyiptomi kékkel festett díszítés A mesterséges higany-szulfid azaz cinóber, vagy vermillion nyugaton később vált ismertté, mint keleten. Az arab alkímiai írásokban, már a 7. és 9. században említik, de a kínaiak feltehetően, már sokkal akár egy évezreddel korábban is ismerték. Murex brandaris, bíborcsiga A pigmentként használt anyagok jóformán ugyanazok maradtak a kora középkorban is, mint az ókorban voltak. Középkori festőműhely Értékben néhányuk a nemesfémekkel, például az arannyal, drágakövekkel vetekedett, és annak köszönhetően, hogy nem jelentettek nagyobb tömegű terhet, könnyen szállíthatók voltak. Lápisz lazuli ásvány A fakóbb, komorabb színek nagy része általában könnyebben elérhető volt, mert sokkal több lelőhelyen előfordultak. Használatuk jellemező lehetett bizonyos régiókra. Egyes vastartalmú földfestékeket, a zöldföldet, a sziénákat, az umbrákat előszeretettel használták például Itáliában és környékén is, mert sok lelőhely volt ott. Zöldföld ásvány Az elnevezés és az előfordulás kérdésében a legnagyobb zavar a sárga ólomtartalmú pigmentek körül van és volt. A középkorban legelterjedtebb sárga pigment az ólom-ón sárga. Mellette csak a 16. században jelent meg a nápolyi sárga. Viszont a nápolyi sárgát azaz az ólom-antimonátot, mint kerámiamázat már jóval korábban, a mezopotámiaiak és az egyiptomiak is ismerték, de pigmentként a legkorábbi alkalmazása ténylegesen a 16. század első felére tehető. Ezután, 1750-1850 között viszont nagyon elterjedt és teljesen kiszorította az addig, (a 18. század közepéig) használt ólom-ón sárgát. Smalte por Ez idő tájt még néhány növényi színezék adódott a palettához. A késő reneszánszban sok újabb növényi eredetű színezőanyag tűnt fel, vagy ekkor terjedt el pigmentként való alkalmazásuk. Például a sárga sáfrány, vörös brazil fa, kék napraforgó és kékfestőfű, majd a szépia és az aszfalt. Sáfrány Ezekben a századokban a távol-keleten, a közel keleten és a nyugaton alkalmazott pigmentek és színezékek is szinte ugyanazok voltak. A legfontosabbak a malachit és az azurit, valamint a földszínek. Az ólom pigmenteket, a vöröset és fehéret Kínában a Tang korban (i.sz. 7-9. sz.) már használták, de lehet, hogy korábban is. A növényi eredetű szerves pigmentek mint az indigó, sáfrány, gambone szintén ismertek voltak. Azt lehet mondani, hogy lényeges különbség nyugat és kelet között inkább a pigmentek használatában, és a festéstechnikájában volt, mintsem magukban a pigmentekben. Párizsi kék pigment A 18. század közepe az új pigmentek szempontjából nem volt termékeny időszak. A fémtubus feltalálásával a modern festékipar is nagy lendületet vett, megjelentek az előre gyártott, kikevert tubus színek. Ennek következtében a művészek palettája és a festéstechnika is nagy átalakulásokon ment keresztül. Olajfesték tubusban A 19. században szinte minden évtizedet jellemez néhány új vegyület felfedezése, amelyeket később pigmentként alkalmaztak. Némelyeket sokáig nem használtak, évekig csak tudományos ritkaságnak számítottak, míg végül beindult a gyártásuk. 1856-tal új fejezet kezdődött a pigmentek és színezékek történelmében. Az akkor 18 éves William Perkin Angliában ekkor találta fel az első mesterséges kátrány színezéket, a mályvát (anilin vörös), amit ő természetesen türoszi lilának nevezett el, megbabonázva annak színétől. Az első szerves kátrányfesték, a mályva. A 20 század elején jelent meg néhány ma is fontos pigment. Az első ezekből a kadmium vörös, ami körülbelül 1910 óta kiszorítani látszik a vermilliont (higany-szulfid). Ezt követte 1920 körül a titánfehér pigmentek elterjedése. Majd a kék és zöld szerves réz-ftalocianin színezékek, és a szervetlen molibdén narancs és a mangán kék következett. Szerves pigmentek tégelyekben, az 1900 évek első negyedéből
|